Waarom zijn tatoeages zo populair?

  • Geschreven door Dan Hunter aan November 10, 2020
    Laatst bijgewerkt: January 2, 2021

Als je denkt dat meer mensen tegenwoordig tatoeages krijgen, heb je gelijk. Volgens een onderzoek van het Pew Research Center heeft 36% van de Amerikanen van 18-25 jaar ten minste één tatoeage. 40% van de Generatie X-leden heeft tatoeages, hoewel jongere mensen meer kans hebben op meerdere tatoeages.

Wat heeft deze stijging in populariteit van body art veroorzaakt? Tatoeages waren vroeger taboe, nog steeds zijn ze niet stevig in de mainstream.

Redenen waarom tatoeages zo populair zijn

Hier zijn enkele van de meest overtuigende redenen waarom tatoeages populairder zijn dan ooit tevoren.

Mensen zien tatoeages op sociale media

Sociale media zijn een game-changer geweest voor veel industrieën en culturele praktijken en tatoeages zijn geen uitzondering.

Vroeger was het zo dat mensen geen tattoo-ontwerpen konden vinden, behalve door een tattooshop binnen te lopen en rond te kijken. Sociale media brengen daar verandering in. Van Pinterest tot Instagram, creatieve en uitgebreide ontwerpen zijn overal.

Mensen krijgen inspiratie voor tatoeages elke keer dat ze sociale media openen. Tatoeëerders plukken ook enorme voordelen van die platforms. Beroemde tatoeëerders hebben miljoenen volgers en groepen gewijd aan tatoeages op Facebook hebben miljoenen leden.

Het verkrijgen van informatie over tattoo-ontwerpen, de beste artiesten, hygiënepraktijken en veel andere dingen is nog nooit zo eenvoudig geweest, waardoor alles toegankelijker is voor een algemeen publiek.

Televisieprogramma’s over tattoocultuur

Veel experts traceren het begin van de tattoo-cultuurexplosie in de VS tot 2005. In dat jaar ging een populaire reality-tv-show genaamd Miami Ink in première op TLC. De show ging over een tattoostudio in South Beach en de unieke persoonlijkheden die daar werkten.

Vóór Miami Ink wisten niet veel mensen wat er in een tattoostudio gebeurde. Weinigen wisten hoe het eruit zag aan de binnenkant van een tattoostudio. De show gaf hen een kijkje in deze cultuur.

De eigenaar van de Miami Ink-studio, Ami James, werd een soort beroemdheid en andere beroemde mensen schreeuwden om door hem te worden geïnkt.

Miami Ink was een enorm succes, werd uitgezonden in meer dan 160 landen en genereerde spin-offs zoals NY Ink en LA Ink. Deze shows hebben veel gedaan om de heersende houding ten opzichte van tatoeages te veranderen.

Mensen zien beroemdheden met tatoeages en willen hun eigen

Toen tatoeëerders beroemdheden werden, kregen ze veel aandacht in de reguliere media. Andere sterren wilden daardoor geïnkt worden.

David Beckham, Rihanna, Adam Levine en vele anderen dragen nu zichtbare tatoeages. Deze tatoeages zijn een deel van hun identiteit geworden en fans herkennen ze.

Naast een bredere sociale acceptatie, waren beroemdheden als wandelende advertenties voor tattoo-cultuur. Mensen willen tatoeages laten zetten om hun favoriete sterren na te bootsen of een zelfbeeld te creëren dat lijkt op iemand die beroemd is.

Populair onder jongere mensen, niet onder ouderen

De populariteit van tatoeages wordt voor het grootste deel gedreven door de jeugd. Terwijl jongere generaties body art zien als een vorm van zelfexpressie, associëren oudere mensen tatoeages vaak met criminelen, zeelieden of tegencultuurgroepen.

Deze afkeer kan doorkomen op de werkvloer waar oudere generaties nog in het management werken. Daarom is het geen verrassing dat veel bedrijfsbeleid zichtbare tatoeages ontmoedigt.

Zichtbare tatoeages kunnen het nog steeds moeilijk maken om een baan te krijgen in sommige klantgerichte sectoren, zoals het bankwezen.

Ondanks de langzame verandering van hart onder oudere generaties, blijven millennials tatoeages krijgen. De brede acceptatie onder jongere generaties heeft de acceptatie van tatoeages op de werkplek in het algemeen vergroot.

Met meer dan een derde van de jongeren die het personeelsbestand betreden met tatoeages, hebben bedrijven geen andere keuze dan werknemers te accepteren die ze hebben.

Tatoeages zijn niet langer taboe

Met de normalisatie van tatoeages in films, in tv-programma’s, onder beroemdheden en op sociale media, worden ze niet langer als taboe beschouwd.

Op enkele uitzonderingen na worden mensen met tatoeages steeds vaker als normaal beschouwd. Omdat body art zo gewoon is, zijn zelfs mensen in oudere generaties, die eerder geïnkte huid als taboe zagen, tatoeages gaan accepteren.

Deze mainstream acceptatie is een van de belangrijkste redenen dat tatoeages zo wijdverspreid zijn geworden.

Tatoeages als een vorm van zelfexpressie

Zoals hierboven vermeld, hebben jongere mensen de neiging om tatoeages te gebruiken als een vorm van zelfexpressie. Mensen hebben altijd manieren gevonden om hun identiteit op te bouwen en permanente tatoeages zijn een manier om zichzelf aan die identiteit te herinneren en te verspreidenay het voor anderen om te zien.

Sommige van de manieren waarop mensen zichzelf definiëren, zijn hun carrière, religie, familie en zelfs hun bezittingen, zoals hun auto of huis. Deze dingen zijn soms het onderwerp van tatoeages.

De huidige wereld maakt traditionele manieren om een identiteit te ontwikkelen echter verouderd. Het is niet langer gebruikelijk dat iemand een leven lang bij één werkgever doorbrengt. Veel mensen veranderen meerdere keren van carrière.

Cultuur, waarden en andere dingen die vroeger permanent waren, veranderen ook snel. Omdat millennials het meest verbonden zijn met moderniteit, ervaren ze dit gebrek aan duurzaamheid intiemer dan oudere generaties.

Tatoeages bieden een soort oplossing voor dit probleem. Een tatoeage is permanent. Het kan een soort tijdcapsule zijn die wordt gebruikt om een gevoel, herinnering of levensfilosofie vast te leggen.

Ernaar kijken zal de eigenaar en de mensen om hen heen voortdurend herinneren aan dit belangrijke ding in hun leven.

Als gevolg hiervan zorgen tatoeages voor krachtige hulpmiddelen voor zelfexpressie, niet alleen zodat hun eigenaren mensen kunnen vertellen wie ze zijn, maar ook die identiteit verankeren en zichzelf eraan herinneren wanneer ze naar de tatoeage kijken.

Laatste gedachten

Tatoeages bestaan al duizenden jaren en ze zien er niet uit alsof ze snel zullen verdwijnen. Gedreven door beroemdheden en mainstream acceptatie in zowel traditionele als nieuwe media, blijft de populariteit van body art jaar na jaar stijgen.

Deze populariteit is goed nieuws als je geïnteresseerd bent in het krijgen van een tatoeage. Getalenteerde artiesten kunnen carrières opbouwen in deze branche, daarom is het gemakkelijker dan ooit om een kwaliteitstatoeëerder te vinden die u kunt vertrouwen om de perfecte tatoeage voor u te maken.