Prevalentie van tatoeages in martial arts

Tatoeages zijn al honderden jaren een cultureel hoofdbestanddeel, met hun betekenissen en kunststijlen die door de eeuwen heen zijn geëvolueerd. Het begrijpen van de betekenis kan moeilijk zijn omdat tatoeagebetekenissen in de westerse cultuur aanzienlijk verschillen van betekenissen in andere culturen. Omdat er ook verschillende stijlen van vechtsporten zijn, kan het moeilijk zijn om de betekenis van elke tatoeage te onderscheiden. Hoezeer krijgskunstenaars ook bestaan in hun eigen cultuur, elke stijl heeft ook zijn eigen cultuur. Tatoeages in vechtsporten weerspiegelen vaak de stijl en cultuur van hun land van herkomst, bijvoorbeeld Tae Kwon Do (Korea), Judo (Japan), Kung Fu (China), enz.

Voordat tatoeages mainstream werden in de westerse cultuur, dienden ze als een representatie van die buiten van de mainstream cultuur. Dit omvatte gevangenen, soldaten, veteranen, enz. Het portretteren van getatoeëerde individuen leidde ertoe dat degenen crimineel en rebels gedrag associeerden met de vorm van kunst. Het vertegenwoordigde ook degenen binnen de lagere klasse en werd erg neergekeken door leden van de ‘high society’ Amerikaan.  In de jaren 1990 begon het stigma van tatoeages te verschuiven. Tatoeages werden langzaam genormaliseerd, waarbij de Aziatische cultuur een aanzienlijke ontwerpinvloed had. Tegenwoordig is het misschien zelfs moeilijk om iemand te vinden die geen inkt op zijn lichaam heeft.

Als je een voorbeeld van krijgskunstenaars zou nemen, zou je een verscheidenheid aan symbolen op hen kunnen zien tatoeëren. Deze symbolen zijn meestal manieren waarop mensen zichzelf identificeren met bepaalde ideologieën of levensstijlen. Krijgskunstenaars werden ooit gezien als tegencultuur (vergelijkbaar met tatoeages), en misschien zelfs nog steeds voor sommigen. Het is niet ongebruikelijk om twee of meer tegencultuurverschijnselen te zien botsen op een manier die vechtsporten en tatoeages hebben.

Het Ultimate Fighting Championship werd opgericht in 1993 en sindsdien heeft de UFC de wereld stormenderhand veroverd. Het bracht MMA naar de voorhoede van populaire sporten en bracht veel meer iteraties van professionele gevechtssporten voort. Vanwege de smeltkroes van vechtstijlen die MMA vertegenwoordigt, kan je gemiddelde vechter tatoeages hebben die woorden, afbeeldingen en ideologieën van over de hele wereld vertegenwoordigen. Omdat tatoeages zo mainstream zijn in de westerse cultuur, worden ze gewoon representaties van persoonlijke expressie. De meerderheid van de MMA-vechters met tatoeages heeft ze waarschijnlijk iets betekenisvols of persoons voor hen laten vertegenwoordigen. Er is ook de mogelijkheid om er een te krijgen omdat de kleding voor deze sport hen in staat stelt om te laten zien wie ze zijn door hun inkt waardoor ze van veraf herkenbaar zijn. UFC-legende-bareknuckle-bokser Chris Leben besloot bijvoorbeeld tatoeages te laten zetten om op te vallen. Leben wilde dat mensen hem konden herkennen als hij aan het vechten is. Hij beweert dat zijn tatoeages een portret van zichzelf zijn.

Het perspectief van de samenleving op tatoeages is drastisch veranderd van subcultuur naar popcultuur, vergelijkbaar met professionele gevechten. Tatoeages zijn niet langer gericht op mensen die gemarginaliseerd zijn uit de samenleving, en professionele gevechten worden niet langer gezien als barbaars of onaanvaardbaar. Beide ideeën hebben zelfs succes gevonden op televisie, met MMA-gevechten die de miljoenen in PPV-aankopen en reality tattoo-shows zoals Miami Inkt uitgezonden in meer dan 160 provincies. Het is interessant om na te denken over professionele gevechten en body art, twee ideeën die traditioneel als taboe werden beschouwd en op een merkbare manier samenkomen als meer mainstream en acceptabel.

Biografie van de auteur

Dit artikel is geschreven door Mike Liera, general manager bij The Arena Gym. Het is de grootste gevechtssportfaciliteit in San Diego en biedt instructie van wereldklasse in Jiu-Jitsu, MMA, Kickboksen, Muay Thai en meer.